موهای شما درباره سلامتی‌تان چه می‌گویند؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 10 مهر 1396
بازدید : 38
نویسنده : saeed.bp

موهای شما حاصل و دست‌رنج بدن شما است. موها درون کیسه یا غده‌های مویی که در لایه‌های عمیق پوست قرار دارند تشکیل می‌شوند و رشد می‌کنند و مواد تشکیل دهنده‌شان هم بیشتر مرکب از پروتئین‌ها و رنگ‌دانه‌ها است. هر گونه تغییری در سوخت‌ و ساز بدن (متابولیسم) تاثیر مستقیم برای موها دارد و هم‌ زمان باعث تغییراتی در حجم و اندازه، ضخامت و تار و پود موها می‌شود. علاوه بر این ساختار و محل قرار گرفتن ریشه موها یا همان کیسه‌های مویی نقش موثری در گوناگونی و جنس موها به عهده دارد.

پوسته پوسته‌های سفید سر نشانه بیماری نیست

شوره سر اسمی است که برای پوسته‌های ریز و سفید موجود در سر انتخاب شده است. از آنجایی که قسمتی از عملکرد پوست بدن حتی پوست سر تولید موانعی شاخی شکل و سخت و تقربیا غیر قابل نفوذ برای محافظت و مقابله با عوامل محیطی و خارجی است. تعداد نسبتا اندکی از این پوسته‌های سفید طبیعی است.

بیشتر از آنچه تصور می‌کنید ریزش مو دارید!

تمام پیازهای مو، تقریبا ۱۰۰.۰۰۰ عدد از آن‌ها در پوست سر موجب ایجاد چرخه رشد موها می‌شوند. این سیکل ترکیبی از دوره رشد، دوره سکون یا خاموشی و برگشت و بهبودی تدریجی است. عوامل بسیار زیادی در تغییر این بازه‌های زمانی دخیل هستند. عواملی مثل هورمون‌ها، محل قرار گرفتن یا آناتومی پیاز مو، ژنتیک، سلامت عمومی بدن، داروها و مطمئنا عوامل روحی و روانی از جمله این موارد هستند. تخمین‌زده می‌شود ۹۰ درصد از موهای سر در مرحله رشد موثر هستند (سیکل یا چرخه آناژن) و تقریبا ۱۰ درصد به طور عادی در مرحله سکون (تلوژن) هستند. هر پیاز مو باعث رشد یک تار مو و جایگزینی آن به شکل مستقل می‌شوند.

طاسی موضعی

طاسی موضعی یک بیماری خود ایمنی است که بدن به طور خودکار نسبت به گروه و یا تعدادی از پیاز‌های مو مخصوصا در قسمت‌های خاصی از سر که معمولا بیشتر از ۲.۵ تا ۵ سانتیمتر هم نمی‌شود حمله می‌کند. ممکن است در بعضی از موارد این نواحی بدون مو کاملا عادی به نظر می‌رسند و در حالت عادی خود به خود هم رفع شوند. اما احتمال اینکه سایر نواحی بدن را هم درگیر کند و به طور دائمی تحت تاثیر قرار دهد وجود دارد. متاسفانه در این حالت درمان معتبر و قابل اطمینانی وجود ندارد اما تزریق استروئید در نواحی بی‌مو یا طاس باعث می‌شود برای مدتی قسمت‌های التهابی تشکیل‌ دهنده تحت فشار قرار گیرند.

ژنتیک ۹۰ درصد عامل ریزش مو در آقایان است

نازکی موها (به دلیل کوچکی ریشه یا پیاز مو) به طور عادی در پس سر، خط پیشانی و فرق سر به اسم آلوپسیا شناخته می‌شود. آلوپسی تقریبا در همه افراد با افزایش سن و گذر زمان بوجود می‌آید. اما وجود عوامل ژنتیکی و تغییراتی هورمونی هم بسیار تاثیر گذار است. طاسی معمولا در خانم‌ها بعد از یائسگی پیش می‌آید ولی در آقایان خیلی زودتر در دهه ۲۰ زندگی‌شان پدیدار می‌شود. اگرچه درمان قطعی برای این عارضه در دست نیست اما در بعضی از بیماران استفاده از محلول ماینوکسیدیل (روگین) و فیناستراید (پروپشیا) خوراکی موثر بوده که با تاثیرگذاری مستقیم بر روی ریشه‌های مو می‌توانند موجب رشد دوباره موها شوند. پیوند یا کاشت مو هم در این نوع طاسی سر می‌تواند موثر واقع شود.

طاسی یا کم‌مویی سر در بانوان

تحمل طاسی سر در خانم‌ها به دلیل جنبه‌های زیبایی موضوعی بسیار سخت و مشکل خواهد بود. در بیشتر اوقات طاسی در خانم‌ها نتیجه عوامل ژنتیکی و تغییرات هورمونی است. حتی در مواردی خاص و نادر این ‌طاسی‌ها می‌تواند نشانه بروز مشکلات جدی‌تری مثل بیماری‌ها مختلف مانند بیماری‌های تیروئیدی یا هورمونی باشد. پس ضروری است در صورت مشاهده علائم طاسی به یک متخصص مراجعه کنید و هر چه سریع‌تر درمان لازم را شروع کنید.

موهای شما درباره سلامتی‌تان چه می‌گویند؟





:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلامت و سبک زندگی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سلامت و سبک زندگی و آدرس health-lifestyle.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com